• Klassiek
  • Jazz
  • Meer muziek
  • Musical
  • Radio en TV
  • Ome Willem
  • Muziek
  • Klassiek for kids
  • Interviews
  • Klassiek
  • Columns Klassieke Kinderzaken
  • Jazz
  • Musical
  • Ome Willem
  • Overig
  • Klassiek
  • Mattheüs Passie Concerttour (2016)
  • Jazz
  • Musical
  • Radio en TV
  • Ome Willem
  • Ome Willem Jubileumtour
  • Ambassadeurschappen
  • Overig

Lezen


Overig - omdat niet alles zich in een hokje laat stoppen
Klassiek
Columns Klassieke Kinderzaken
Jazz
Musical
Ome Willem

 

Overig (omdat niet alles zich in een hokje laat stoppen)


Eigen huis magazine, september 2022

Eigen huis magazine, september 2022

’Zelf strijken en dweilen volstrekt verboden in huize Rutten/ Andriesen’

Max Magazine, september 2022

Max Magazine, september 2022

’Jou vergeet ik nooit, Tidde Luursema’

Dagblad van het Noorden, september 2022

Dagblad van het Noorden, september 2022

’Een zwak voor Groningen’

Monuta, december 2020

Monuta, december 2020

 

"In het leven is harmonie voor mij het allerbelangrijkste; daarna volgt al snel de harmonie in de muziek’’

Nouveau, juni 2020

Nouveau, juni 2020

De vrouwen van Edwin Rutten, Nouveau juni 2020

Argus, januari 2020

Argus, januari 2020

 

Interview Argus, januari 2020

Woord en Dienst april 2019

Woord en Dienst april 2019

 

Interview in Woord en Dienst, opiniërend magazine voor protestants Nederland, april 2019

Interview in Privé, januari 2019

Privé, januari 2019

’Jonge God in de Duinen.’ Interview met Edwin in Privé, januari 2019

Interview MAX, december 2018Interview MAX, december 2018

Edwin over zijn favoriete foto uit de Ome Willem tijd in de rubriek ’Ingelijst’ en de presentatie van het Nieuwjaarsconcert.

Wandelmagazine, juli 2018

Wandelmagazine, juli 2018

"Wandelen maakt je hoofd leeg en is gewoon lekker."

Wandeling door Meer en Bosch.

 

ZINGmagazine, juli 2018

ZINGmagazine, juli 2018

Journalist en amateurzangeres Francine Postma  bezoekt elke twee maanden een zangdocent. In ZINGmagazine doet ze verslag van haar ervaringen. Deze keer:  Edwin Rutten.

Interview vriendenmagazine Nationale Opera

Interview vriendenmagazine Nationale Opera

Interview met Edwin als ’operavriend’

Interview &C mei 2018

Interview &C mei 2018

Edwin is gevraagd door &C omdat de jeugdige en fleurige lezers als “ex-doelgroepers” graag willen weten hoe het met “hun” Edwin annex alias Ome Willem gaat.

Interview Ditjes en Datjes, mei 2018

Interview Ditjes en Datjes, mei 2018

Interview bij Beachclub Titus in Kijkduin.

Fotograaf: Johannes Dalhuijsen

Interview Telegraaf Edwin 75
Interview Telegraaf Edwin 75, januari 2018

 

Na een sympathieke radio overval van Giel Beelen om 6:45 uur kwam het bericht over de spread in De Telegraaf. 

Interview Edwin in AD
Hagenaar Edwin Rutten dol op meeuwen, november 2017

Interview met Edwin in het AD over zijn nieuwe woonplaats Den Haag.

Welke recente gebeurtenis leent zich voor een musical?, Vrij Nederland, september 2017
Welke recente gebeurtenis leent zich voor een musical?, Vrij Nederland, september 2017

‘Der Ring des Nibelungen, het magnum opus van Richard Wagner. Het verhaal heeft een altijddurende, barre actualiteit van menselijk handelen. Er zijn genoeg politici die model kunnen staan voor de personages [...] Angela Merkel zou in elk geval een goede Erda zijn, ’s werelds wijste vrouw.’

 

 

Ik ben negen jaar maar met meer vlieguren, Nieuwe Revue, 3 mei 2017
Ik ben negen jaar maar met meer vlieguren, Nieuwe Revue, 3 mei 2017

Ik heb veel gestoken van de grote, brede pluimage aan mensen die er in Nederland bestaat. Het is fantastisch als een Turk of Marokkaan tegen me zegt dat hij door mij Nederlands heeft leren praten. Waarop ik dan zeg: "Dus je eerste zin was Joepie de poepie? Nou, dat schiet dan lekker op!" En dan lachen we samen.

Hoe is het nu met Edwin Rutten?, Nieuwe Revu, januari 2017
Hoe is het nu met Edwin Rutten?, Nieuwe Revu, januari 2017

Luister even wat ik doe, lust jij ook een broodje poep? Nee, Edwin Rutten (74) speelt geen Ome Willem meer. Alleen heel incidenteel voor een goed doel. Verder niet.

Eieren met spek, dat is geluk, Volkskrant Magazine, december 2016
Eieren met spek, dat is geluk, Volkskrant Magazine, december 2016

Edwin Rutten en Annett Andriessen ontbijten de hele dag en ritsen hun zinnen samen tot één groot binnenpretje.

Wat leest Edwin Rutten, Quote, december 2016
Wat leest Edwin Rutten, Quote, december 2016

[Ik lees] de Quote, ja. Ik betaal elk jaar een fortuin om er niet in te komen, zodat ik arm en gelukkig blijf.

Edwin Rutten, VARA Gids, september 2016
Edwin Rutten, VARA Gids, september 2016

’Klassieke muziek maakt bepaalde gevoelens los, het vegetatieve zenuwstelsel gaat werken. Tranen, haren overeind, pupillen die verwijden - je beheerst het niet, maar het gebeurt wel. Dat is toch een geweldig rijkdom?’

 

 

De Poepdokter vol met tips en humor over zwaar onderwerp, De Gooi- en Eemlander, mei 2016
De Poepdokter vol met tips en humor over zwaar onderwerp, De Gooi- en Eemlander, mei 2016

Gejuich klinkt in Restaurant Robert wanneer Edwin Rutten, voor velen bekend van Ome Willem, vraagt of er ook een poepdokter in de zaal is. Nienke Tode-Gottenbos (33) gooit haar handen in de lucht, trots als zij is op haar eerste boek De Poepdokter ’Gezond van mond tot kont.

Exit Edam Exit Edam, datum onbekend

Mijn banden met Edam-Volendam zijn tegenwoordig beperkt. Ik spreek nog wel eens met bewoners en ex-bewoners [...] en ik rij met de allerbeste gedachtes langs het bord ’Edam’ op de snelweg.

’Er is maar 1 Ome Willem... en dat ben ik!’
’Er is maar 1 Ome Willem... en dat ben ik!’, Algemeen Dagblad, november 2015

’Een gesprek met Edwin Rutten over het belang van muziek voor kinderen? Prima, maar we willen met hem toch ook dolgraag even mijmeren over Ome Willem, rakkers, geitenbreiers en broodjes poep.’

Door stilte kun je geluid waarderen
’Door stilte kun je geluid waarderen’, GezondGehoor, 2015

Hij houdt zelf van de oorverdovende stilte die hij nog steeds weet te vinden, op een waddendijk in Friesland [...] ’Eigenlijk zijn ook in de muziek de stiltes het mooist. De muziek leeft bij de gratie van stiltes’, zei een beroemd componist ooit. Door stilte kun je geluid waarderen.’

Voetbal International Bankzitters
Bankzitters, Voetbal International, april 2015

Annett Andriesen: Ik vergelijk spitsen altijd met sopranen. Een echte spits wacht tot-ie de bal krijgt en als-ie ’em erin schiet, dan is het hoera hoera. Maar hij heeft weinig besef van zijn omgeving. Een goeie sopraan heeft dat ook.’

Voorwoord Prometoys, Almanak A.S.V. Prometheus, 2014
Voorwoord Prometoys, Almanak A.S.V. Prometheus, 2014

Hou voeling met de tijd van 3, 6, 8 en 12 jaar. DAt is de tijd van de verwondering, de openheid. Beschouw social skills als spelen, het leven loopt aanmerkelijk gesmeerder.

Als een kleine jongen in de snoepwinkel
Als een kleine jongen in de snoepwinkel, Feyenoord Magazine, oktober 2014

’Door mijn weekendwerk op de radio en in het theater kom ik helaas niet vaak meer in het stadion, maar op televisie en via internet volg ik alles strak. Praatprogramma’s, uitslagen, ik houd alles over Feyenoord bij.’

MAX Magazine
Leeftijdgenoten, MAX Magazine, augustus 2014

’Vader was een miltitalent. Een van de belangrijkste dingen die hij tegen me gezegd heeft, is: ’Als je een talent hebt, dan moet je dat gebruiken, want een ander die het niet heeft, zou het graag willen hebben.’ Zo’n zinnetje blijft je altijd bij. Ach, een hele opvoeding bestaat maar uit een zinnetje of tien die je bijblijven.’

De jeugd van Edwin Rutten
De jeugd van Edwin Rutten, Weekend, juni 2014

´Mijn creativiteit werd gestimuleerd door mijn vader, die zelf de kunstacademie had gedaan. [...] Hij zei altijd tegen mij: ’Als je talent hebt, dan mag je dat niet laten liggen. Want menigeen zou willen dat hij het had.’

Je moet je verheugen op wat komen gaat
‘Je moet je verheugen op wat komen gaat’, Nestor, mei 2014

‘Je moet je steeds verheugen op wat komen gaat. Bijvoorbeeld op de radio-uitzending die ik ’s middags moet doen, tussen twee en vier. […] Je kunt je eigen energie generen. En tijd is dan ook een relatief begrip.’ Met een knipoog: ‘Door al dat gedoe kom ik niet aan werken toe…’

Ik met pensioen
Ik met pensioen? ‘Ik zou niet weten waarom!’, Bouwpensioen, 29 juni 2013

Het is nog steeds lekker druk in zijn ‘winkeltje in woord, gebaar en muzieknoten.’

Ik zit nog aan de goeie kant van de 103
’Ik zit nog aan de goeie kant van de 103’, Zin, maart 2013

Het allergrootste verschil tussen de Edwin-van-nu en de Edwin-van-toen is het verdwijnen van de losbolligheid. [...] En verder hou ik me aan de uitspraak van Willem Wilmink: ’Als de herfst zich vermomt als de lente, lijkt hij alleen maar ouder.’ Dus doe niet krampachtig jong.

Edwin Rutten en Beatrix
Edwin Rutten en Beatrix, VARA Gids, april 2011

Nadat ik haar naar haar stoel had begeleid, ben ik achter mijn drumstel gaan zitten en zong: ’Zeg eens allemaal, zijn er hier ook jongens in de zaal? Ach, dat doet me veel plezier, is er ook een prinsesje hier?’ Ze vond het enig!

Wijze woorden, 2010
Wijze woorden, 2010

Leef je eigen leven, knip de mythologische draad door van symbiose, wees vrij, met wie je liefhebt en met wie jou liefhebben. Dat is wat ik jullie zo van harte gun. Ik wil maar zeggen: ondanks ouders komt het vaak toch nog goed! Dat is jullie eigen verdienst.

’Mijn vrouw is mijn vriend’, Nouveau, aug 2007
’Mijn vrouw is mijn vriend’, Nouveau, aug 2007

Normaal gesproken staat hij in de schijnwerpers, zij in de schaduw. In Nouveau draaien we de rollen om: hij doet een stap opzij en richt de spotlights op haar. ’Annett is nooit te beroerd om me tegemoet te komen in mijn onverzadigbare behoefte aan bevestiging.’

Is er ook een prinsesje in de zaal
‘Is er ook een prinsesje in de zaal?, Willem Magazine, 2007

‘De plechtigheid was voorbij, de prins loopt het podium af [...] geeft mij een hand en zegt: ‘Elke ochtend…’ en tegelijk stapelt hij zijn vuisten op elkaar en slaat met een lach zijn ogen ten hemel. In de vakanties worden afleveringen van Ome Willem namelijk herhaald en de jonge prinsessen kijken daar naar.’

Edwin Rutten denkt nog lang niet aan stoppen
Edwin Rutten denkt nog lang niet aan stoppen, Primo, 6 dec 2007

‘Wat mij betreft, gaat Ome Willem door tot in het crematorium. Mijn pet moet aan de urne komen te hangen en ik wil het opschrift ‘deze vuist op deze vuist’ in as.’

Edwin Rutten over kinderen en muziek maken
Edwin Rutten over kinderen en muziek maken, Piano wereld, december 2006

Je moet werken aan de nieuwsgierigheid van kinderen; ze moeten één les voorliggen op jou: zij moeten jóu de vragen stellen. En je moet je niet opdringen, het aanbod moet de vraag volgen.

Edwin Rutten over zijn kleinkinderen
Edwin Rutten over zijn kleinkinderen, Ook!, december 2006

Bij de geboorte knip je de eerste navelstreng door en je moet erop letten dat je ook de tweede navelstreng doorknipt. Als ouder mag je geen claim op je kinderen leggen. Omgekeerd kunnen kinderen echter wel altijd bij hun ouders terecht.

Goed en met u
Goed, en met u?, Dag allemaal, 21 november 2006

Hoe stel jij jezelf voor aan het begin van zo’n lezing? Mijn openingszin is: ’U vraagt zich waarschijnlijk af: ’Wat doet Ome Willem hier?’ Want meestal zit toch mijn oude doelgroep in de zaal. Dan zingen we eerst Deze vuist op deze vuist, en het ijs is gebroken.

Ome Willem als therapie voor mijn onzekerheid
’Ome Willem als therapie voor mijn onzekerheid’, Hoor!, september 2006

’Ik zong in die tijd ook jazzliedjes met mijn ogen dicht. Mensen vonden dat prachtig, omdat ze dachten dat ik helemaal in de zang opging. Maar ik had mijn ogen dicht, omdat ik eigenlijk bang was voor het publiek.’

Niet kinderachtig doen tegen kinderen
’Niet kinderachtig doen tegen kinderen’, Rotterdams Dagblad, 30 augustus 2003

Ik zat bij Rogier van Otterloo in de klas. We vonden elkaar in de muziek. Rogier piano, ik slagwerk en René Holdert Bas. Later stapte ik over op zingen.

Ik moet nog steeds stevig plannen in de agenda
‘Ik moet nog steeds stevig plannen in de agenda’, Nestor, okt 2001

‘Het leuke van Ome Willem was dat het geen ‘typetje’ was, ik was het zelf. Tuurlijk, hij was een uitvergroting van een deel van mezelf, maar hij bleef toch altijd dicht bij me staan. Daarom was het nooit vervelend om hem te spelen’.

Wat zijn jullie groot geworden
‘Wat zijn jullie groot geworden!’, Akkoord, sept 2001

 

’Niets is zo uniek als het wad en de dijk bij Oudebildtdijk’, Friesland Post, februari 1995
’Niets is zo uniek als het wad en de dijk bij Oudebildtdijk’, Friesland Post, februari 1995

’De combinatie bossen en IJsselmeer, zoals je die in de Zuidwesthoek van Friesland vindt, is mooi. De meren zijn prachtig en het is leuk om daar af en toe met een bootje te gaan varen. Maar niets is zo uniek als het wad en de dijk bij Oudebildtdijk. De kleur van het licht, de heerlijke zeelucht, de harde wind, de kale vlakten.’

Liedjes die niet mochten, 1993
Liedjes die niet mochten, 1993

Op 7 oktober van dat jaar werd het lied [Toch is ’t klote zonder jou] gedraaid in het KRO-radioprogramma ’Van twaalf tot twee’. Niemand vermoedde problemen, maar de achterban reageerde furieus.

 

 

Klassiek


Weespernieuws, maart 2019

Weespernieuws, maart 2019

Klassieke muziek, is dat nou ook leuk voor kinderen?  ’Schilderijen van een Tentoonstelling’ tijdens Kamermuziekfestival Weesp

Recensie Leeuwarder Courant, november 2018

Leeuwarder Courant, november 2018

Drie concerten van Koorproject Opus in samenwerking met Orkest Nootstroom Fryslân.Werken van Engelse componist Paul Carr worden afgewisseld met gedichten van de Friese dichter Obe Postma.Dirigent: Arnaud Oosterbaan. Solisten: sopraan Jeanette van Schaik en bariton Raoul Steffani.

Reis naar het Kasteel van Beethoven, Klassiek Centraal, januari 2017

Reis naar het Kasteel van Beethoven, Klassiek Centraal, januari 2017

"Edwin Rutten die voor je deur staat, met bloemen en een cd-box. Mijn kinderhart ging er weer even sneller van kloppen. U mag me gerust favoritisme aansmeren, Edwin doet nog steeds wat hij al decennia lang doet. Hij maakt mensen blij, met muziek en zijn eeuwig optimisme. En je steekt er bovendien nog heel wat van op."

Het kasteel van Beethoven, Klassieke Zaken december 2016

Het kasteel van Beethoven, Klassieke Zaken december 2016

Met ridders en jonkvrouwen op ontdekkingsreis naar de geheimen van een symfonie? Op het album Het Kasteel van Beethoven legt Edwin Rutten haarfijn uit hoe Beethovens Vijfde in elkaar zit. “Hierna luister je nooit meer hetzelfde.”

Klassieklokkertje, Het Parool, oktober 2016
Klassieklokkertje, Het Parool, oktober 2016

"Aan het eind weet je precies wat de expositie, doorwerking en reprise zijn. Of je de materie toegankelijker maakt door Beethoven consequent ’Beet’ te noemen, is dan weer wel de vraag, maar Rutten, die zich bij de inmiddels ouder geworden jeugd onsterfelijk maakte als Ome Willem, zal het wel het beste weten."

The Young Person’s Guide to the Orchestra & the Big Band
The Young Person’s Guide to the Orchestra & the Big Band, Klassieke Zaken, augustus 2016

Zoals Rutten schrijft, heeft zijn "muzikale hart twee kamers, één voor de jazz en één voor klassieke muziek." Zoals Britten varieert op het thema van Purcell om de secties van het orkest te belichten, zo varieert Rutten op Brittens idee van de Young Person’s Guide om zijn andere grote liefde, de jazz, aan de luisteraar uit te leggen. 

Passie voor de Passion, Cultuurbericht (voorjaar 2016)
Passie voor de Passion, Cultuurbericht (voorjaar 2016)

Toen hij de Matthaus voor het eerst hoorde, vond hij het zo zinderend mooi dat hij ook kinderen ervan wilde laten genieten. Maar een zit van een paar uur doe je ze niet aan. Daarom selecteerde hij voor zijn Mattheus Passie hoogtepunten die hij verbindt met zijn vertelling.

Pasen in zicht, tijd voor passie, De Gelderlander, maart 2016
Pasen in zicht, tijd voor passie, De Gelderlander, maart 2016

Bijna iedereen heeft van de term passiemuziek gehoord en volgens velen moet je die muziek ook minstens één keer in je leven hebben ondergaan. Maar wat is het nu eigenlijk?

’Trouw aan Bach en Bijbel’, Barneveldse Krant, maart 2016
’Trouw aan Bach en Bijbel’, Barneveldse Krant, maart 2016
 

Is klassieke muziek saai en elitair? Rutten bestrijdt dat te vuur en te zwaard. Hij vergelijkt het met eten. ’Er zijn veel kinderen die zeggen dat ze lof niet lekker vinden, ondanks dat ze het nog nooit hebben geproefd. Ouders beginnen er bij wijze van spreken niet eens aan. Zo is het ook met klassieke muziek. Ik zeg niet dat iedere bezoeker na afloop klassieke muziek lekker moet vinden, maar ik wil het in elk geval aanreiken.’

Bach is voor iedereen, De Telegraaf, maart 2016
’Bach is voor iedereen’, De Telegraaf, maart 2016
 

’Ik geniet ervan als het me lukt om de verbeelding van al die verschillende bezoekers te prikkelen. Omdat op die manier het verhaal én de muziek van Bach voor hen gaat leven. Als het even meezit voor altijd.’

Een Mattheus Passie voor kinderen, Joop.nl, maart 2016
Een Mattheus Passie voor kinderen, Joop.nl, maart 2016

‘Ik was een jaar of veertig toen ik de Mattheüs voor het eerst in z’n geheel hoorde. [...] En het gekke is; hoe vaker ik ‘m zag, hoe korter ik ‘m vond worden. Het blijft natuurlijk een hele lap – zelfs voor de Bachkenner. Op het moment dat je een 74-minutenversie hebt gezien, zul je anders naar de ‘hele’ Mattheüs gaan.’

Psychische Hygiëne door cultuur, Edwin Rutten met Ayur Trio, januari 2016 Psychische Hygiëne door cultuur, Edwin Rutten met Ayur Trio, januari 2016

’Cultuur brengt psychische hygiëne in onze maatschappij. Cultuur verbindt, maakt de wereld mooier en blijer. Mensen die samen zingen of muziek maken worden vrienden, die zoeken de overeenkomsten in elkaar, niet de verschillen.’

Edwin Rutten en Judith Vindevogel over kinderen en klassieke muziek, Portici magazine, januari 2016
Edwin Rutten en Judith Vindevogel over kinderen en klassieke muziek, Portici magazine, januari 2016

’Een zaadje moet je planten en water geven. Dan pas kan het groeien. Bij kinderen is dat net zo. Hun muziekzaadje moet geplant worden tussen de leeftijd van zes en twaalf jaar, anders is het te laat.’

Nabucco, De Doelen, januari 2016
Nabucco, De Doelen, januari 2016

Ben je zelf eigenlijk een operaliefhebber? ’Ik ben getrouwd met de mezzosopraan Annett Andriesen. Zij was het die mij 25 jaar geleden meenam en me onbevangen en zonder voorbereiding liet kennismaken met de opera Parsifal. Tussen iedere akte door vroeg ze me of ik al weg wilde, maar daar was geen sprake van.’

Fan van Oostenrijk, Oostenrijk magazine, januari 2016
Fan van Oostenrijk, Oostenrijk magazine, januari 2016

’Salzburg is geweldig levendig. Dan zit je op het terras van hotel Sacher en zie je Simon Rattle op z’n gympen de brug over de Salzach oversteken.’

In de kerststal bij Edwin Rutten, ZINGmagazine, januari/februari 2016
In de kerststal bij Edwin Rutten, ZINGmagazine, januari/februari 2016

Rutten illustreert het kerstverhaal met mooie, korte muziekfragmenten. Hij legt uit wanneer en waarom je in de muziek tranen hoort, of zweepslagen. ’Met vertellen is het net als met zingen. Timing en kleur van je stem zijn wezenlijk, daarmee valt of staat een tekst.’

Jansons opent nieuwe jaar, Telegraaf, december 2015
Jansons opent nieuwe jaar, Telegraaf, december 2015

Het is nog een hele kunst. ’Je mag immers niet door de muziek heen praten. Soms blijft de dirigent een tijdje staan wachten op de bok. Mar een andere keer laat hij de musici al inzetten terwijl hij komt aanlopen. Als commentator moet je dus listig zijn. Ik zorg dat ik korte zinnen paraat heb.’

Spelenderwijs Bach-expert worden
Spelenderwijs Bach-expert worden, NRC Handelsblad, december 2015

"Een kind jonger dan tien zal niet alles begrijpen, maar ik kreeg laatst wel een filmpje toegestuurd van een peuter die naar aanleiding van mijn Wagner-cd op zijn trommeltje het leidmotief van de reuzen Fafner en Fasolt zat mee te roffelen. Dat vond ik prachtig."

Edwin Rutten en de vreugde van het maken
Edwin Rutten en de vreugde van het maken, Luister, december 2015

’Ik maak ze voor kinderen en andere volwassenen en voor volwassenen en andere kinderen. Grote mensen pikken er altijd iets van mee wat ze nog niet wisten. En kinderen hebben al hetzelfde emotionele palet als wij grote mensen. Alleen kunnen wij die emoties benoemen en is het voor hen nog slechts gevoel.’

Edwin Rutten repeteert in Vreelandse brede school, De Gooi- en Eemlander, maart 2013
Edwin Rutten repeteert in Vreelandse brede school, De Gooi- en Eemlander, maart 2013

In de voorstelling wordt het stuk L’Histoire du Soldat, het verhaal van de soldaat door zeven muzikanten gespeeld. Na de pauze vertelt Edwin Rutten het sprookje van Anderson over de nachtegaal. De muzikanten spelen tijdens het concert de muziek van Igor Stravinsky en Theo Loevendie.

Laatste avondmaal
Je bent smid van je eigen geluk, De Gooi en Eemlander, maart 2016
 

De komende week is de herdenking van het laatste avondmaal, waar Jezus afscheid nam van zijn vrienden. In een serie interviews vragen we spraakmakende landgenoten naar hun eigen laatste avondmaal.

Bach a la Edwin Rutten, Klassieke Zaken, december 2015
Bach a la Edwin Rutten, Klassieke Zaken, december 2015

"Ooit ontdekte ik de schoonheid van een mozartsymfonie omdat iemand mijn nieuwsgierigheid wekte. Nu is het mijn beurt om anderen klassieke muziek te laten ontdekken", zegt Edwin Rutten over zijn versie van Bachs Weihnachtsoratorium ’voor kinderen en andere volwassenen’.

Aangenaam Klassiek for Kids, NVER Magazine, juli 2015
Aangenaam Klassiek for Kids, NVER Magazine, juli 2015

Alle verhalen bij de klassieke composities zijn door Rutten zelf geschreven. ’Of het moeilijk is om te doen? Een goede concertvolgorde is meestal ook gelijk een goede verhaalvolgorde. [...] Het verhaal is er al en daar probeer ik een eigen draai aan te geven.

Pierre Audi

Uitreiking gouden plaat Aangenaam Klassiek for Kids 2013

Pierre Audi: “Der Ring is een sprookje, een lang sprookje, maar een sprookje! Zelf heb ik Wagner
op jonge leeftijd ontdekt en ik vind het essentieel dat jonge mensen in contact komen met deze
muziek. Het is geweldig dat Edwin dit project heeft gedaan!”
Foto:
 Elmer van der Marel

 

Fris en Nieuwsgierig, Gooi en Eemlander, februari 2014
Fris en Nieuwsgierig, Gooi en Eemlander, februari 2014

’Ik wil een soort baron Von Münchhausen zijn, iemand die zichzelf aan de haren uit het moeras van nietwetendheid trekt en fris en nieuwsgierig naar onbekende dingen in de muziek kijkt.’

Een leven zonder klassieke muziek is onvoorstelbaar
Een leven zonder klassieke muziek is onvoorstelbaar, Algemeen Dagblad, 31 december 2014

’Ik wil dicht bij mezelf blijven en proberen de muziek toegankelijk te maken voor de kijkers, zonder belerend of schoolmeesterachtig over te komen. Ik wil de kijkers dingen vertellen waarbij ze denken: verdorie, dat is interessant.’

Nieuwjaarsconcert met Edwin Rutten
Nieuwjaarsconcert met Edwin Rutten, Telegraaf, 9 december 2014

Rutten is blij dat de keuze op hem is gevallen. ’Fantatastisch toch?’, glundert hij. ’Mijn eerste vraag aan de NOS was waarom ze mij hebben gevraagd. Mijn binding met klassieke muziek, maar ook met de jeugd en zelfs Ome Willem waren voor hen de reden.’

’Geef kinderen de allerbeste muziek’, Trouw, 31 oktober 2014
’Geef kinderen de allerbeste muziek’, Trouw, 31 oktober 2014

’De trouwhartigheid van kinderen betekent dat je een heel grote verantwoordelijkheid hebt. Je moet ze het allerbeste voorzetten wat er is. [...] Kinderen kunnen de ingewikkeldste ritmes en muziek aan.’

Matthäus Passie voor kinderen
Matthäus Passie voor kinderen: simpel en doeltreffend, Klassiek Zaken, april 2014

Edwin Rutten neemt ons bij de hand en loodst ons niet alleen door het lijdens verhaal volgens Matthäus, maar ook door de briljante noten van Bach.’

Ome Willem kweekt wagneriaantjes
Ome Willem kweekt wagneriaantjes, NRC Handelsblad, 15 oktober 2013

Wat Rutten doet is het verhaal eenvoudig maar accuraat en met veel verschillende stemmetjes navertellen in korte brokjes, afgewisseld door flinke fragmenten muziek. [...] Muziek die kinderen ook zal intrigeren. Het onweer aan het begin van Die Walkure, daar kan geen fantasie bij dommelen.

’Peter en de Wolf’ nu meer dan een sprookje, Haarlems Dagblad, 16 oktober 2009
’Peter en de Wolf’ nu meer dan een sprookje, Haarlems Dagblad, 16 oktober 2009

"Ik leg uit wie al die figuren in het verhaal zijn, waar ze vandaan komen." Niettemin blijft het een verhaal dat kinderen vertrouwd moet maken met de instrumenten uit een orkest.

KZ Geef kinderen het allerbeste
Edwin Rutten: Geef kinderen het allerbeste, Klassieke Zaken, oktober 2006

Edwin Rutten verstaat de kunst om verhalen te vertellen voor jong en oud. Het maakt niet uit of ze nu over broodjes poep of over Mozart gaan. Het is een zeldzame kunst die ongetwijfeld verantwoordelijk zal zijn voor het succes van deze Klassiek voor Kids-editie.

Edwin Rutten vertelt
Edwin Rutten vertelt, Algemeen Dagblad, 21 oktober 2006

In een zelfgeschreven sprookje over het jongetje Mummummmum gaat Edwin Rutten met een doosje vol vlooien op zoek naar het wereldritme. [...] ’Het verhaal dient als smeermiddel,’ zegt hij. ’Orkest en componisten zijn hoofdpersonen en de verteller is slechts het doorgeefluik.’

Klassiek verpakt in een sappig verhaal
Klassiek verpakt in een sappig verhaal, Limburgs Dagblad, 22 mei 2003

’Ik vind dat je kinderen met zoveel mogelijk dingen in aanraking moet brengen. Hun nieuwsgierigheid opwekken, dat is mijn grote drijfveer. Een goede basiseducatie is van het grootste belang, dan krijg je later ook niet dat gedonder met hangjongeren. Er past zoveel in dat grote hoofd van kinderen tussen de nul en tien jaar: stop het er maar in, zoveel mogelijk.’

Edwin Rutten wil rijkdom van muziek overbrengen op de jeugd
Edwin Rutten wil rijkdom van muziek overbrengen op de jeugd, Noordhollands Dagblad, 30 januari 2003

’Muziek is rijkdom. Als je geen muziek in je leven hebt, doe je jezelf tekort. Muziek beroert de ziel. Juist bij de jeugd.’


 

Columns Klassieke Kinderzaken


Muziek van de toekomst, 2023

Muziek van de toekomst, 2023

Kadootjes, november 2022

Kadootjes, november 2022

Noorse avonturen, september 2022

Noorse avonturen, september 2022

Soorten ooren, februari 2022

Soorten ooren, februari 2022

Dag van de componist

Dag van de componist, februari 2022

Ik kan het niet laten, november 2021

Ik kan het niet laten, november 2021

Daar ben jij nog te jong voor, sept 2021

Daar ben jij nog te jong voor, sept 2021

De Dichotomie, mei 2021

De Dichotomie, mei 2021

365 x 2, Februari 2021

365 x 2, Februari 2021

De kalender van 2021, november 2020

De kalender van 2021, november 2020

De Linkerhand, oktober 2020

De Linkerhand, oktober 2020

Live Stream CD, juli 2020

Live Stream CD, juli 2020

Geen School, mei 2020

Geen School, mei 2020

Kindermuziekweek, maart 2020

Kindermuziekweek, maart 2020

Bewerkingen, januari 2020

Bewerkingen, januari 2020

Stokpaarden van stal, november 2019

Stokpaarden van stal, november 2019

Het Opera CD Recept, september 2019

Het Opera CD Recept, september 2019

Winnen en Verliezen, juli 2019

Winnen en Verliezen, juli 2019

Tumult, mei 2019

Tumult, mei 2019

Het Recital, maart 2019

Het Recital, maart 2019

Het Fantasiemuseum, januari 2019

Het Fantasiemuseum, januari 2019

Creativiteit, november 2018
Creativiteit, november 2018

Blut, september 2018
Blut, september 2018

 

De Basklarinet, juli 2018
De Basklarinet, juli 2018

 

De diamant, mei 2018

De diamant, mei 2018

De tuba maart 2018

De tuba, maart 2018

De piccolo, januari 2018

De piccolo, januari 2018

http://www.edwinrutten.nl/dl-28246-7-80966/download/201706_monk_en_vonk.html

Monk en Vonk, december 2017

Opnieuw opnieuw opnieuw, oktober 2017

Opnieuw opnieuw opnieuw, oktober 2017

Laat je verrassen, augustus 2017
Laat je verrassen, augustus 2017

Koffers en hoezen, juni 2017
Koffers en hoezen, juni 2017

Buitenbeentje, april 2017
Buitenbeentje, april 2017

Slagwerk, februari 2017
Slagwerk, februari 2017

Nederlands fabricaat, december 2016
Nederlands fabricaat, december 2016

Doolhof, oktober 2016
Doolhof, oktober 2016

Positieve jaloezie, augustus 2016
Positieve jaloezie, augustus 2016

Pavlov, juni 2016
Pavlov, juni 2016

Prinses Christina Concours, april 2016
Prinses Christina Concours, april 2016

Koor Close Harmony, februari 2016
Koor Close Harmony, februari 2016

Feest! Cadeautjes!, december 2015
Feest! Cadeautjes!, december 2015

Live, oktober 2015
Live, oktober 2015

Klassieke Zaken Componeren
Componeren, augustus 2015

Klassieke Zaken Jeugdsymfonie Orkesten
Jeugdsymfonie Orkesten, mei 2015

Klassieke Zaken De dirigent
De dirigent, maart 2015

Klassieke Zaken Hafabra
Hafabra, januari 2015

Klassieke Zaken Het orgel
Het orgel, december 2014

Klassieke Zaken Ballet
Ballet, oktober 2014

Klassieke Zaken De trombone
De trombone, augustus 2014

Klassieke Zaken Woorden vinden
Woorden vinden, juni 2014

Klassieke Zaken Crossroads
Crossroads, april 2014

Klassieke Zaken Plannetjes
Plannetjes, februari 2014

Klassieke Zaken De klarinet
De klarinet, december 2013

Klassieke Zaken Richard Wagner
Richard Wagner, oktober 2013

Klassieke Zaken De contrabas
De contrabas


Jazz


Recensie Britten Koselleck, juli 2019

Recensie Britten Koselleck, juli 2019

Recensie BRITTEN, KOSELLECK – The Young Person’s Guide to the Orchestra & the Big Band

Interview Den Haag Centraal, december 2018
Interview Den Haag Centraal, december 2018

Edwin Rutten zingt Jazz in Muzee Scheveningen. "Ik ben een grote bak met los gereedschap."

 

 

The Young Person’s Guide to the Orchestra & the Big Band
The Young Person’s Guide to the Orchestra & the Big Band, Klassieke Zaken, augustus 2016

Zoals Rutten schrijft, heeft zijn "muzikale hart twee kamers, één voor de jazz en één voor klassieke muziek." Zoals Britten varieert op het thema van Purcell om de secties van het orkest te belichten, zo varieert Rutten op Brittens idee van de Young Person’s Guide om zijn andere grote liefde, de jazz, aan de luisteraar uit te leggen. 

Breda Jazz Festival, mei 2016
Breda Jazz Festival, mei 2016

Jazzveteraan Edwin Rutten zal [...] tijdens de 46ste editie van het festival een familie jazzconcert verzorgen. Een voorstelling die de gedreven, levenslustige, muzikale en regelmatig spontaan in zang uitbarstende theatermaker met liefde en plezier toelicht.

Loosdrecht Jazz Festival, september 2015
Loosdrecht Jazz Festival, september 2015

’Ik zong op mijn 16de jaar bij het Metropole Orkest Angel eyes en I’ve got the world on a string, niet wetend dat ik nu weer getuige ben van die springlevende jazz. Maar de kunst is de jazz in leven te houden.’

Sneaky indoctrinatie op 6
Sneaky indoctrinatie op 6, De Pers, 9 december 2009

’Kinderen zingen alles mee, of het nu om bebop of een slaapliedje gaat.’

Revu, 2009

Revu, 2009

Ome Willem over De Vogels van IJAZZ in Revu

Meer Jazz Prijs 2009 voor muzikale alleskunner Edwin Rutten
Meer Jazz Prijs 2009 voor muzikale alleskunner Edwin Rutten, Algemeen Dagblad, 20 mei 2009

Dat Edwin Rutten meer is dan Ome Willem, joepiedepoepie en deze vuist op deze vuist, dat is bij de meeste muziekliefhebbers wel bekend. Maar sinds zondagmidag is het ook bekend bij een groot aantal bezoekers van het driedaags Meer Jazz Festival.

Edwin Rutten over de groten der jazz
Edwin Rutten over de groten der jazz, Plusmagazine, mei 2007

Wat maakt jazz zo’n bijzondere muziekstijl? ’De swing! Swing zit ook in een eenvoudig liedje. Vóór de tel, op de tel en ná de tel spelen, dat maakt de swing. Dat is het geweldige van jazz, je bent helemaal vrij om te doen wat je wilt.’

 

Musical


Ome Willem in musical Annie
Ome Willem in musical Annie, Belang van Limburg, 27 november 2006

Opvallende ’nieuwkomer’ in de cast is Edwin Rutten, beter bekend als Ome Willem. Op zijn 63ste maakt hij zijn musicaldebuut als Oliver Warbucks, de miljardair die Annie zal adopteren.

Edwin Rutten voor het eerst in een musical
Edwin Rutten (63) voor het eerst in een musical, Het Laatste Nieuws, 22 november 2006

Het is de eerste keer dat je in een musical staat. Hoe komt dat? ’Ik had gewoon geen tijd. Iedereen kent me al Ome Willem maar daarnaast houd ik me nog met een miljoen andere dingen bezig.’

Annie landt met helikopter in Efteling
Annie landt met helikopter in Efteling, Brabants Dagblad, 25 maart 2006

Rutten maakte tevreden bekend graag drie maanden naar Kaatsheuvel te komen. Om zijn woorden kracht bij te zetten plaatste hij vast een bord bij de ingang waarop te lezen is dat de musical eind dit jaar verwacht wordt.

Twee jeugdidolen in Annie
Twee jeugdidolen in Annie, Telegraaf,16 december 2004

Theaterproducent Albert Verlinde: ’Voor de rol van miljonair Daddy Warbucks zocht ik iemand die ’en iets met kinderen heeft, en kan acteren en zingen. En opeens had ik de naam van Edwin Rutten in mijn hoofd. Mijn jeugdheld, waar ik als kind altijd al naar keek!’

Ome Willem vertelt weer
Nederlandse kindervriend komt voor ’Santa’ maand in Antwerpen logeren, Gazet van Antwerpen, 26 september 2003

In Santa zingt Edwin Rutten en speelt hij verteller. Met een symfonisch orkest optreden, is voor hem allerminst nieuw. De Nederlander met evenveel beroepen als interesses vertelt wel vaker verhalen bij klassieke muziek en jazz.


Ome Willem
Kijk ook eens op de site van Ome Willem!


AD, augustus 2020

AD, augustus 2020

Hoe is het nu met?

Interview met Edwin in het AD in augustus 2020.

"Pensioen? Ik weet niet eens hoe ik dat woord moet schrijven."

Recensie NRC, oktober 2020

Recensie NRC, oktober 2020

 

Asjemenou!
“De Nederlandse populaire cultuur in 100 voorwerpen” in het Noordbrabants Museum.
De tentoonstelling is gebaseerd op de gekozen en becommentarieerde voorwerpen in een vaste rubriek van de Volkskrant.

De Pet van Ome Willem in De Volkskrant

De Pet van Ome Willem in De Volkskrant, november 2018

 

De Pet van Ome Willem in de rubriek ’Een geschiedenis van de Nederlandse popcultuur in 100 voorwerpen’ in De Volkskrant.

Klein geluk in Amsterdam, Het Parool, 7 september 2016
Column Klein geluk in Amsterdam, Het Parool, 7 september 2016

Ome Willem is, zoals bekend de hoofdpersoon van De film van Ome Willem. De titel is, denk ik, ­afgeleid van een kreet die je in mijn jonge jaren vaak kon horen: ‘Fillem? In de broek van Ome ­Willem!’ Wat dat precies betekende wist niemand, maar het was iets ergs.

40 jaar geleden begon Ome Willem, Aether, januari 2014
40 jaar geleden begon Ome Willem, Aether, januari 2014

Veertig jaar geleden begon De Film van Ome Willem. Op 16 januari 1974 was op VARA-tv de eerste aflevering te zien van dit ondeugend kinderprogramma, dat niet-betuttelend wilde zijn, niet kinderachtig, maar dat met humor, improvisatie, spontaniteit en soms strengheid omging met de in de studio aanwezige kinderen.

Ome Willem op Parkpop voor kids
Ome Willem op Parkpop voor kids, De Posthoorn, 6 juni 2007

’Kinderen kunnen zich nog steeds met Ome Willem identificeren. En het is niet zoetsappig. Ome Willem is best wel eens een vervelende man.’

Ome Willem zingt zijn laatste joepiedepoepieblues
Ome Willem zingt zijn laatste joepiedepoepieblues, Volkskrant, 29 juni 2006

Hij had zijn petje nog op, omgeklapt, en wilde niet weten van een echt einde, van knip-knap-knee, Ome Willem stopt ermee. Want een niet-vrolijke Ome Willem die bestaat helemaal niet.

Edwin Rutten blijft dol op Ome Willem
Edwin Rutten blijft dol op Ome Willem, Metro, 23 juni 2006

’Ik heb het met het grootste plezier gedaan. Ik ben nog altijd dol op het spelen van Ome Willem. Hij gaat nu al drie generaties mee.’

Nooit meer een broodje poep
Nooit meer een broodje poep, Algemeen Dagblad, 17 juni 2006

’Succes is een geschenk. Ik heb enorm veel aan Ome Willem te danken.’

Ome Willem overbrugt generatiekloof
Ome Willem overbrugt generatiekloof, Nieuwe Dockumer Courant, 29 mei 2006

Zijn rakkers van destijds zijn inmiddels volwassen. Velen van hen hebben zelf alweer kinderen. Kinderen, voor wie Edwin Rutten eerder een opa dan een oom is. Dat geldt echter niet voor zijn alter ego Ome Willem. Dat is een leeftijdsloos individu, dat lak heeft aan generaties en oog heeft voor het algemeen menselijke.

Broodje poep van Ome Willem blijft favoriet
Broodje poep van Ome Willem blijft favoriet, De Gelderlander, 8 september 2003

Ome Willem is het nog niet verleerd. Niet alleen toont hij zich een begenadigd zanger, ook weet hij moeiteloos de hele zaal te boeien. Kinderen stappen zonder schroom het podium op.

Ome Willem houdt Edwin Rutten jong
Ome Willem houdt Edwin Rutten jong, Dagblad De Limburger, 22 mei 2003

’Ik heb een belangrijk motto: verlies nooit het kind in jezelf. Ik kan niet ontkennen dat ik het nog steeds leuk vind om programma’s voor kinderen te maken. Waarschijnlijk ben ik zelf een groot kind. En daar is helemaal niks mis mee. Ik blijf er in elk geval vitaal door.’

Het ging ook ergens over
’Het ging ook ergens over’, Limburgs Dagblad, 3 augustus 2002

’Jij bent nog lang op zeg, kleine rakker dat je er bent!’ Edwin Rutten, die optrad tijdens het North Sea Jazzfestival, kon het niet laten deze kwinkslag te plaatsen toen een veertiger vanuit de zaal riep: ’Joepie-de-poepie’. Het leidde tot grote hilariteit in de concertzaal.

Column Wipneus en Pim
Column Wipneus en Pim, NRC Handelsblad, 22 november 2001

Het respect en enthousiasme van het publiek overweldigde Edwin enorm en dat was mooi om te zien. Tijdens de interviews daarna bleef hij maar benadrukken dat het om ons ging, het was onze show. Maar wij stonden die middag op Parkpop maar wat graag in de schaduw van de grote Ome Willem. Joepie de Poepie!

Hier bleef Nederland voor thuis in 1974
Hier bleef Nederland voor thuis in 1974, AVRO-Bode, augustus 2001

Rutten was de ideale oom: altijd een stralende lach en toch stiekem ook een beetje streng. Samen met Jennifer Willems (Teuntje), Pieke Dassen (August) en Aart Staartjes (Toon) zorgden zij vijftien jaar lag voor één grote happening.

Ome Willem nam kinderen ernstig
Ome Willem nam kinderen ernstig, Gelders Dagblad, 28 augustus 1999

’Mijn norm is dat je alles mag aanpakken, als je maar voor de gaapgrens blijft.’

Voorwoord studentenalmanak Albertus Magnus, jaren 90
Voorwoord studentenalmanak Albertus Magnus, jaren 90

Alsof jullie het nooit zouden vragen: "Lieve Ome Willem, wil je een stukje voor ons Annuarium schrijven." Ja maar natuurlijk wil ik dat Rakkers. We zien elkaar niet meer zoveel de laatste tijd, maar ik laat jullie natuurlijk niet in de steek.

Interview NRC 1990

Interview NRC 1990

Edwin Rutten is de narrige, inconsequente, modale vader; Nog een broodje poep, dan gaat Ome Willem even weg.

’Mijn dans met prinses Beatrix’, Privé, 1978
’Mijn dans met prinses Beatrix’, Privé, 1978

’In de zaal stak ik mijn arm door de hare en samen gingen we dansend op weg naar haar stoel. MAar toen we bijna ons einddoel hadden bereikt, merkte ik dat lang niet alle kinderen ons goed hadden kunnzne zien. We maakten meteen weer rechtsomkeert en wandelden samen de hele zaal door, zodat iedereen ons goed kon bekijken.’

NIEUWS


  • Nieuwe column Klassieke Kinderzaken

  • Nieuwe column Klassieke Kinderzaken

    Kadootjes
  • Nieuwe column Klassieke Kinderzaken

    Noorse avonturen

TWEETS


 

ZOEK


BIOGRAFIE

Edwin Rutten (1943) is elke zondag bij MAX te horen met Jazz in the Evening op NPO Soul & Jazz. Zijn grote liefdes zijn jazz en klassiek. Met eigen versies en vertellingen maakt Edwin klassieke muziek toegankelijk voor kinderen en andere volwassenen. Edwin is ook inspirator en wordt veel gevraagd als dagvoorzitter en discussieleider.
Lees meer over Edwin Rutten

edwinrutten@edwinrutten.nl


OME WILLEM

Dag Rakkers! Kijk ook eens op de site van Ome Willem!

Copyright 2023 - Edwin Rutten Producties
Inloggen | Sitehand - Design website met CMS | Ziber - Website software | Design by Koersvast Online